Bestuursmededeling 2 april 2021

Beste leden,

Hierbij een update van diverse zaken zoals besproken in de bestuursvergadering gisteravond.
We hebben de vraag gehad van Gilze om op ons veld te komen vliegen.
Gilze vliegt vanaf een militaire basis en deze is vanwege Corona maatregelen gesloten voor de leden van Gilze.
We denken als bestuur dat de situatie vergelijkbaar is met de situatie van de Amsterdamsche Club voor Zweefvliegen vorig jaar en hebben besloten dat Gilze bij ons kan komen vliegen met maximaal 15 personen op aangewezen vliegdagen.
Camperen is niet toegestaan in tenten. (Geldt voor Gilze maar ook voor de ZCNOP leden).
De praktijk leert dat in dat geval, zeker bij slecht weer, dan toch gebruik wordt gemaakt van de kantine terwijl dit niet is toegestaan.
Ook de douches mogen vooralsnog niet worden gebruikt volgens de landelijke regels.

Voor wat betreft het DBO vliegen:
Een klein aantal instructeurs wil starten met DBO vliegen.
De DDI zal voorafgaand aan de vliegdag per mail en in de kader app melden of er mogelijkheden zijn voor DBO vliegen en/of Check starts.
DBO’ers worden uitgenodigd om vroegtijdig in te schrijven op de Doodle.
Hiermee wordt inzichtelijk voor de instructeursgroep of er belangstelling is en kan er misschien in sommige gevallen worden bijgeschakeld.
Voor het komende paasweekend blijkt dit mogelijk!

Wel is in de afgelopen vliegdagen opgevallen dat de regels niet consequent door iedereen worden nageleefd.
In plaats van mensen aanspreken wordt dit gedoogd. Dat is niet goed.
Corona is dichterbij dan ooit, ik ken in mijn eigen omgeven diverse gevallen en heb mij vorige week voor het eerst laten testen (gelukkig negatief).
Uit het overleg met de instructeurs bleek dat ik daarin niet de enige was.
Het is mooi dat we in de huidige lock down toch mogen vliegen, maar er kleven wel degelijk risico’s aan.
De instructeurs hebben aangegeven dat bij slordig (niet) naleven van de regels ze zullen stoppen met het geven van instructie en/of checkstarts. Het bestuur staat hier volledig achter.
Laten we het zover niet laten komen en elkaar scherp houden de opgestelde regels zo goed mogelijk aan te houden.

Tijdens de komende weken zal een groot deel van de leden gevaccineerd worden tegen COVID-19.
Afgelopen week heeft EASA een Safety Information Bulletin gepubliceerd, waarbij, vanwege eventuele bijwerkingen, aanbevolen wordt om 48 uur niet te vliegen, en zelfs 72 uur niet te vliegen wanneer er solo gevlogen wordt. 
Er is nog geen overleg geweest met het veiligheidsteam en onze HOT, maar vanuit het bestuur raden we onze leden aan deze aanbeveling van EASA op te volgen. 

Slepen:
Zoals elk jaar zullen we ook dit jaar weer gaan slepen.
We hebben gisteren afgesproken om dit na de persconferentie van 13 april te gaan plannen.
In deze persconferentie wordt bepaald welke regels er zijn vanaf 20 april. Het heeft dus niet zoveel zin om voor dit moment al te gaan plannen.
Wordt dus vervolgd.

Winterwerk:
Het winterwerk voor de vliegtuigen, aanhangers en lier is klaar of nagenoeg klaar.
Dit geldt echter niet voor de klussen aan de gebouwen.
Bijgevoegd is een document waarin de klussen zijn opgenomen.
Er staan kleine en grote klussen in waarbij je misschien kan helpen.
Lees het eens door en geef je op bij Tim materiaal@zcnop.nl als je er gat in ziet om te helpen.

 

Algemene mededelingen:

  • De oude grasmaaier is verkocht

  • Voor de LS8 is een compacte stretch kapdoek besteld die nauw om de kap sluit.
    Dit om verdere schade aan het scherm van de LX9050 te voorkomen. Er zit een lelijke gele vlek op door inbranden van de zon op het scherm
    We wisten het natuurlijk al, maar nu is het nog eens bevestigd hoe belangrijk het is om een kapdoek te plaatsen als een vliegtuig in de zon is gestald.

  • Voor leden die ouder dan 75 jaar zijn is het mogelijk om bij het bestuur vrijstelling voor diensten aan te vragen.

Chutes:
Vorig jaar hebben we de regels voor de omgang met chutes aangepast.
Dit in overleg met de riggers van paracentrum Teuge die jaarlijks de chutes voor ons herpakken.
Zij gaven aan dat er relatief veel schade was door het niet goed opdrogen van zweterige chutes.
Ik heb verteld hoe we er mee omgaan en de oorzaak leek te liggen in het consequent erg netjes opbergen van de chutes in de chutezakken in een afgesloten kast.
We hebben daarna besloten om dit los te laten en de chutes na gebruik te laten liggen in de kisten. (Dus niet in de chutezak opbergen)
Als we de kisten wegzetten dan laten we het raampje open en de kapdoek wordt gewoon geplaatst.
Het vocht kan dan uit de chute verdampen en vereffent zich voldoende door het openstaande raampje (met de kapdoek ervover).
De chutezakken kunnen (als er ruimte voor is) worden bewaard in de kist, anders in de startkar.
Chutes die tijdelijk worden bewaard in de startkar (bijvoorbeeld omdat je solo in een tweezitter gaat vliegen) altijd in de bijbehorende chutezak opbergen.
Chutes die aan het einde van de dag in de startkar liggen (opgeborgen in de chutezak) moeten worden opgeborgen in de kast of in de kist.
Het zou jammer zijn als we schade krijgen door muizen die in de startkar kunnen komen.

Ik heb dit jaar een compliment gehad over de interne staat van de chutes van de rigger van Teuge.
Even afwachten of dit komt door de gewijzigde aanpak of door het kortere seizoen vanwege Corona.

Namens het bestuur.
Met vriendelijke groeten,

Kor Sneller

Voorzitter ZCNOP